Friday, April 8, 2011

DOA: cahaya Kehidupan

Doa merupakan kekuatan bagi setiap Muslim, akan tetapi sekiranya ia tidak digunakan dengan cara yang betul, sudah tentu ia akan hilang dengan sendirinya. Sebagai hamba Allah yang sangat lemah, sudah lumrah kita sentiasa memerlukan pertolongan-Nya. Sebagai orang yang beriman kita hendaklah percaya bahawa tiada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan daripada Allah SWT. Doa adalah pengakuan terhadap kelemahan dan kekurangan diri sebagi makhluk Allah. Ia juga sebagi perisai ataupun senjata yang boleh menghindar dari musibah atau bala. Jangan jemu untuk terus berdoa kepada-Nya, sesungguhnya Allah merahmati orang yang sabar.(www.sinarharian.com.my/rencana)


 Bagaimana sepatutnya kita berdoa??

Kita sudah tahu bahawa Islam menyuruh umatnya berdoa dan Allah SWT berjanji akan memperkenankan doa yang kita panjatkan pada-Nya.Allah SWT berfirman bermaksud:

"Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya aku akan memperkenankan (doa) kamu "
Menerusi ayat diatas Allah SWT berjanji akan memperkenankan doa orang yang memnjatkan doa kepada-Nya. Janji Allah tidak pernah mungkiri kerana Allah Maha menepati janji.

Walaubagaimanapun, janji tersebut bukan bermakna doa yang tidak dilakukan dengan beradab akan dimakbulkan(sesuai dengan kebesaran-Nya). Dengan kata lain, kita mesti lebih dahulu mengetahui syarat-syarat berdoa. Ada 5 syarat yang mesti dipenuhi sebelum berdoa,iaitu:

  1. Beriman kepada Allah SWT
  2. Berserah diri sepenuhnya kepada-Nya
  3. Menunaikan SETIAP KEWAJIPAN- Kepada ALLAH dan makhluk
  4. Menjauhi segala larangan atau dosa
  5. Bertaubat dari segala dosa dan kesalahan.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin berminat untuk mendengar...

Loading...